به وبلاگ مهندسی برق خوش آمدید

الکتروتکنیک و مهندسی برق

دانلود کاملاً رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و... در فایل پاورپوینت ، ورد و پی دی اف

الکتروتکنیک و مهندسی برق

دانلود کاملاً رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و... در فایل پاورپوینت ، ورد و پی دی اف

الکتروتکنیک و مهندسی برق

مهندسی برق وبلاگی است با محوریت موضوعات مرتبط با رشته الکتروتکنیک، مهندسی برق و سایر موضوعات مرتبط با این حوزه و هدف اصلی آن اشتراک گزاری اطلاعات و آشنایی بیشتر شما عزیزان با این موضوعات می‌باشد.

تبلیغات
AliRaei10 AliRaei10 AliRaei10"
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۵، ۲۱:۴۹ - j
    خوب

۲۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

بریکر ( کلید قدرت )

—نوعی کلید که توانایی قطع جریان برق تحت شرایط اتصالی را دارد. این کلید در ردیف ولتاژی فشار متوسط و فشار قوی، دژنگتور هم نامیده می‌شود.
—1. در بریکرها کنتاکها در یک محفظه موسوم به محفظه احتراق قرار دارند و غیر قابل رؤیت هستند.
—2. قطع و وصل کنتاکهای سکسیونر در هوای آزاد انجام میگیرد و در حالت باز از هوای آزاد بین کنتاکها بعنوان عایق استفاده میشود در صورتیکه در بریکرها قطع و وصل کنتتاکها در محفظه احتراق صورت گرفته و از عایقهای دیگری جهت عایق بین کنتاکها استفاده میشود.
— 3. جهت خاموش کردن جرقه از مواد خاموش کننده استفاده میشود. این مواد ممکن است در بعضی از کلیدها با عایق کلید یکسان باشد و با به حرکت در آمدن آن جرقه خاموش و از محفظه احتراق خارج شود.
— 4. قدرت قطع بریکرها بسیار بالاتر از سکسونرهای قابل قطع زیر بارند.
— 5. بریکروسیله ای مطمئن و ایمنی تر است.

NETWORK

Local area network (LAN)

is a computer network that interconnects computers in a limited area such as a home, school, computer laboratory, or office building using network media. The defining characteristics of LANs, in contrast to wide area networks (WANs), include their usually higher data-transfer rates, smaller geographic area, and lack of a need for leased telecommunication lines.

Standards evolution

The development and proliferation of personal computers using the CP/M operating system in the late 1970s, and later DOS-based systems starting in 1981, meant that many sites grew to dozens or even hundreds of computers. The initial driving force for networking was generally to share storage and

printers, which were both expensive at the time. There was much enthusiasm for the concept and for several years, from about 1983 onward, computer industry pundits would regularly declare the coming year to be “the year of the LAN”.

نیروگاه بخار

نیروگاه های بخاری یکی از مهم ترین نیروگاه های حرارتی میباشند که در اکثر کشورها ، از جمله ایران سهم بسیار زیادی را در تولید انرژی الکتریکی بر عهده دارند به طوری که سهم تولید این نوع نیروگاهها حدود 47.3% کل تولید انرژی کشورمان میباشد از مهمترین این نیروگاه ها در کشورمان میتوان به نیروگاه های شهید سلیمی نکا،شهید رجایی قزوین،شهید محمد منتظری اصفهان، رامین اهواز، اسلام اباد اصفهان،طوس مشهد،بعثت تهران، شهید منتظر قائم کرج،تبریز،بیستون کرمانشاه،مفتح همدان، و بندرعباس اشاره نمود.مشخصات این نیروگاه ها به همراه دیگر نیروگاه های بخاری کشورمان در سال 1381،را میتوان درجدول اسلاید بعد مشاهده نمود.

انتقال داده بر روی خطوط انتقال انرزی

به منظور ایجاد ارتباط بین ایستگاههای فشارقوی در یک شبکه قدرت و انتقال اطلاعات نیاز به یک کانال مخابراتی میباشد. هادیهای فاز موجود در خطوط انتقال نقش این کانال را برعهده داشته و علاوه بر امواج ولتاژ و جریان فرکانس قدرت ( 50 هرتز)، سیگنالهای مخابراتی را نیز منتقل مینمایند این کانال به همراه تجهیزات مربوطه plc نامیده میشود  برای اینکه امو اج فرکانس قدرت و سیگنال های اطلاعات با هم تداخل نداشته باشند، سیگنالهای مخابراتی را در فرکانسهای بالا (محدوده 30 کیلوهرتز تا 500 کیلوهرتز ) ارسال و دریافت می نمایند . محدوده فرکانسی زیاد برای سیگنالهای مخابراتی سبب میشود که نتوان از روابط مربوط به مدارهای فشرده به منظور تحلیل انتشار و مدلسازی رفتار آنها درخطوط انتقال استفاده نمود.

بنابراین مطالعه چگونگی انتشار این امواج مستلزم استفاده از مدل گسترده خط انتقال میباشد. در این مقاله یک نمونه خط  Toff مدار باز در طول مسیر یک خط انتقال و تاثیر آن بر انتشار امواج PLC مطالعه شده و نشان داده شده است که این امر سبب تضعیف این امواج و اعلام خطای کانال PLC میگردد. به منظور برطرف نمودن این مشکل پیشنهاد شده است که خط Toff مذکور به صورت سری در مدار قرار بگیرد. ساختار این مقاله به این صورت است که ابتدا مقدمهای در این زمینه آورده شده است سپس سیستم PLC به همراه تجهیزات مربوطه معرفی و در ادامه تأثیر خط Toff در دو حالت مدار باز و مدارسر ، برروی انتشار امواج PLC با استفاده از روابط تئوری و با استفاده از شبیهسازی آورده شده است . در نهایت نیز به نتیجه گیری ازموارد یاد شده درمقاله بسنده شده است.

نیروگاه باد ساحلی

بشر از زمان های بسیار دور به نیروی لایزال باد پی برده و سال ها بود که از این   برای به حرکت درآوردن کشتی ها و آسیاب های بادی بهره می گرفت.

طی سالیان دراز ثابت شده است که می توان انرژی باد را به انرژی مکانیکی یا الکتریکی تبدیل کرد و مورد استفاده قرار داد. منابع تاریخی نشان می دهد که ساخت آسیاب ها در ایران، عراق، مصر و چین قدمت باستانی داشته و در این تمدن ها، از آسیاب های بادی برای خرد کردن دانه ها و پمپاژ آب استفاده می شده است. چنانچه از شواهد تاریخی برمی آید، در قرن 17 قبل از میلاد، هامورابی پادشاه بابل طرحی ارائه داده بود تا بتوان به کمک آن دشت حاصلخیز بین النهرین را توسط انرژی حاصل از باد آبیاری نمود. آسیاب هایی که در آن زمان ساخته می شدند از نوع ماشین های محور قائم و شبیه به آن هایی هستند که امروزه آثار آن ها در نواحی خواف و تایباد ایران به چشم می خورد.

ایرانیان اولین کسانی بودند که حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح برای آرد کردن غلات از آسیاب های بادی با محور قائم استفاده کرده اند.

بعد از ایران کشورهای عربی و اروپایی پی به قدرت باد در تبدیل انرژی بردند.

در قرون وسطی، آسیاب های بادی در ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و پرتغال متداول گردید و کمی بعد در بریتانیا، هلند و آلمان نیز به کار گرفته شد.

آسیاب های بادی که در اروپا ساخته می شدند از نوع آسیاب های محور افقی و 4 پره بودند که برای آرد کردن حبوبات و گندم به کار می رفتند.

محدودیت توان درخطوط انتقال

فرآیند جابجایی توان الکتریکی را انتقال انرژی الکتریکی گویند. این فرآیند معمولاً شامل انتقال انرژی الکتریکی از مولد یا تولید کننده بهپستهای توزیع نزدیک شهرها یا مراکز تجمع صنایع است و از این پس یعنی تحویل انرژی الکتریکی به مصرف کننده‌ها در محدوده توزیع انرژی الکتریکی است. انتقال انرژی الکتریکی به ما اجازه میدهد تا به راحتی و بدون متحمل شدن هزینه حمل سوختها و همچنین جدای از آلودگی تولید شده از سوختن سوختها در نیروگاه، از انرژی الکتریکی استفاده کنیم. حال آنکه در بسیاری موارد موارد انتقال منابع انرژی مانند باد یا آب سدها غیر ممکن است و تنها راه ممکن انتقال انرژی الکتریکی است.

امروزه خطوط انتقال ولتاژ، بیشتر شامل خطوطی با ولتاژ بلاتر از ۱۱۰ کیلوولت می‌شوند. ولتاژهای کمتر، نظیر ۳۳ یا ۶۶ کیلوولت به ندرت و برای تغذیه بارهای روشنایی در مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولتاژهای کمتر از ۳۳ کیلوولت معمولاً برای توزیع انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ولتاژهای بیشتر از ۲۳۰ کیلوولت با نام "ولتاژهای بسیار بالاً

(extra high voltage) یاد می‌شود چراکه بیشتر تجهیزات مورد نیاز در این ولتاژها با تجهیزات ولتاژ پایین کاملاً متفاوتند.

HVDC یا خطوط انتقال جریان مستقیم ولتاژ بالا

HVDC چیست ؟

HVDC یا سیستم های انتقال توان جریان مستقیم ولتاژ بالا، با سیستم های معمول جریان متناوب متفاوت است و به عنوان سیستمی برای انتقال توان های زیاد به کار می رود. این سیستم اولین بار در دهه 1930م در سوئد در ASEA به وجود آمد و اولین نصب تجاری آن در اتحاد جماهیر شوروی بین دو شهر مسکو و کاشیرا و نیز یک سیستم 10 تا 20 مگاواتی در گاتلند سوئد در سال 1954م انجام شد.

افزایش انتقال AC

در انتقال توان الکتریکی، انتقال به روش DC بیش از آنکه یک قاعده باشد یک استثناست. محیط هایی وجود دارد که سیستم انتقال جریان مستقیم در آنها راه حل متعارف است مانند کابل های زیر دریا و در اتصالات بین سیستم های غیر سنکرون (با فرکانس های مختلف). اما برای اغلب شرایط موجود انتقال توان به صورت جریان متناوب کماکان مناسب است.

در تلاش های اولیه انتقال توان الکتریکی، از جریان مستقیم استفاده می شد. اما به هر حال در این دوران سیستم جریان متناوب برای انتقال توان بین نیروگاه ها و ماشین آلات استفاده کننده از این انرژی بر سیستم انتقال توان جریان مستقیم فائق آمد. مزیت اصولی سیستم جریان متناوب قابلیت استفاده از ترانسفورماتور برای انتقال موثر سطح ولتاژ به کار رفته در توان انتقالی بود.

با توسعه ماشین های جریان متناوب موثر، مانند موتور القایی، استفاده از جریان متناوب معمول شد.

توانایی انتقال سطح ولتاژ یک امر مهم اقتصادی و فنی است که بایستی مد نظر قرار گیرد، با وجود اینکه ولتاژهای بالا سخت تر مورد استفاده واقع می شوند و خطرناک تر هستند، اما سطح جریان پایین تری که برای ولتاژ های بالا مورد نیاز است، برای یک سطح توان معین منجر به استفاده از کابل های کوچکتر و تلفات توان کمتری به صورت گرما می شود. انتقال توان همچنین می تواند توسط ولتاژ حداکثر محدود شود.

یک خط جریان مستقیم که در ولتاژ حداکثری برابر یک خط جریان متناوب کار می کند، می تواند توان بسیار بیشتری را به نسبت جریان متناوب تحت این محدودیت ولتاژ حمل کند. بنابراین با مناسب بودن ولتاژ بالا برای انتقال توان زیاد و مناسب بودن ولتاژ پایین تر برای بهره برداری های صنعتی و داخلی، استفاده از سیستم جریان متناوب به دلیل قابلیت تبدیل سطح ولتاژ آن به سطوح مختلف، برای انتقال توان عام شد.

هیچ وسیله معادلی برای ترانسفورماتور در جریان مستقیم وجود ندارد و بنابراین به کارگیری ولتاژ مستقیم بسیار مشکل تر است.

نیروگاه خورشیدی * 2

فعالیت هاى بشر پیوسته در حال تغییر شکل زمین و اتمسفر اطراف آن است . تبدیل جنگل ها به زمین هاى کشاورزی و یا تخریب آن ها براى مقاصد دیگر، پیدایش اثر گلخانه اى و همچنین با گسترش صنعت و تکنلوژى و استفاده انبوه و بى رویه از سوخت هاى فسیلى، خطر آلودگى و تخریب محیط زیست ، روز به روز بشر و این کره خاکی را مورد تهدید قرار مى دهد. طبق گزارش آکادمى ملى علوم ،دماى سطح زمین نسبت به قرن گذشته یک  درجه افزایش یافته است که بیشترین افزایش مربوط به دهه 80 مى باشد. این مسئله و همچنین روند رو به کاهش سوخت هاى فسیلى و سنتى در جهان باعث شد تا صنایع به دنبال استفاده از انرژى هاى بازیافتى و بدون آلودگى باشند. یکى از این انرژى ها، انرژى خورشیدى است. خورشید یک منبع بى پایان انرژى است که همیشه و در همه جاى جهان قابل استفاده مى باشد. بر اساس تحقیقات آزمایشگاه ملى انرژى هاى قابل بازیافت آمریکا ، میزان انرژى خورشیدى که در هر دقیقه بر سطح زمین مى تابد بیشتر از انرژى است که توسط انسان ها در یک سال مصرف مى شود. بنابراین مى بایست نهایت استفاده و بهره بردارى را از این منبع عظیم و رایگان برد. با پیشرفت تکنولوژی نیمه هادی ها وپیدایش سلول های خورشیدی می توان مستقیماً انرژی خورشیدى را به انرژى الکتریکى تبدیل کرد. به این سیستم تولید انرژى سیستم فتولتاییک مى گویند. قبلاً اینطور تصور مى شد که    سلول هاى خورشیدى به صرفه و مؤثر نمى باشند، ولى تحت شرایط فعلى و با وجود مشکلاتى چون کمبود منابع تولید انرژی، افزایش عمومى دمای زمین و تخریب محیط زیست، اهمیت و لزوم استفاده از انرژى خورشیدى بیثتر از پیش آشکار می شود.

از جمله محاسنى که استفاده از انرژى خورشیدى نسبت به نیروگاه هاى فسیلى یا هسته اى دارد این است که تبدیل این انرژى به الکتریسیته موجب آلودکى محیط نمى شود.

What Is Electricity?

Electricity is a form of energy that starts with atoms. Atoms are too small to see, but they make up everything around us. An atom has three tiny parts: protons, neutrons, and electrons. The center of the atom has at least one proton and one neutron. At least one electron travels around the center of the atom at great speed. Electricity can be created by forcing electrons4 to flow from atom to atom. When electrons move among the atoms of matter, a current of electricity is created. This is what happens in a piece of wire. The electrons are passed5 from atom to atom, creating an electrical current from one end to other. Electric energy is the most popular form of energy, because it can be transported easily at high efficiency and reasonable cost...

کنترل 8 وسیله برقی با خط تلفن

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، در کنترل وسایل برقی از راه دور گزینه های انتخاب زیادی داریم. کنترل از طریق مادون قرمز، امواج رادیویی ، اشعه لیزر، خط تلفن، با SMS یا از طریق GPRS .

هر کدام از این روش ها مزیت ها و معایب خود را دارد. هرچه دقت کار و برد کنترلی ما بیشتر باشد بدون شک هزینه نیز افزایش می یابد. در مواردی که نیاز به کنترل وسایل با برد نامحدود و صرف هزینه کم باشد استفاده از خط تلفن مناسب است.

این پروژه تماس تلفنی را تشخیص داده و پس از سه بار بوق خوردن خط را اشغال میکند.

و از طریق آشکار سازی سیگنال ها Tone  کلید های فشرده شده توسط کاربر را تشخیص میدهد. دسترسی به سیتم کنترلی دستگاه فقط با وارد کردن صحیح رمز ورود ممکن می باشد. خروجی این پروزه از نوع رله می باشد. رله ها مانند کلید های ON/OFF عمل میکنند که از آنها می توان جهت خاموش و روشن کردن هر وسیله برقی استفاده کرد.

برای این پروژه از 8 عدد رله استفاده شده است. میکروکنترلر استفاده شده برای این پروژه ATmega16 از خانواده میکروکنترلرهای  AVR میباشد.