به وبلاگ مهندسی برق خوش آمدید

الکتروتکنیک و مهندسی برق

دانلود کاملاً رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و... در فایل پاورپوینت ، ورد و پی دی اف

الکتروتکنیک و مهندسی برق

دانلود کاملاً رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و... در فایل پاورپوینت ، ورد و پی دی اف

الکتروتکنیک و مهندسی برق

مهندسی برق وبلاگی است با محوریت موضوعات مرتبط با رشته الکتروتکنیک، مهندسی برق و سایر موضوعات مرتبط با این حوزه و هدف اصلی آن اشتراک گزاری اطلاعات و آشنایی بیشتر شما عزیزان با این موضوعات می‌باشد.

تبلیغات
AliRaei10 AliRaei10 AliRaei10"
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۵، ۲۱:۴۹ - j
    خوب

پدیده کرونا Corona Phenomenon

معرفی کرونا

یکی از پدیده‌هایی که در ارتباط با تجهیزات برق‌ دار به خصوص خطوط انتقال نیرو و تجهیزات فشار قوی مانند پلاسمای ناشی از تخلیه الکتریکی مطرح می‌شود، کرونا یا هاله است.

هنگامی که گرادیان ولتاژ در سطح یک هادی بیش از شدت دی الکتریک هوای اطراف هادی گردد، هوای اطراف هادی یونیزه می شود.

(توجه داریم که شدت دی الکتریک هوا در شرایط دمای ۲۵ درجه سلسیوس و فشار هوای ۷۶ سانتیمتر جیوه ۳۰ کیلو ولت بر سانتیمتر میباشد)

حال اگر گرادیان ولتاژ بیش از۳۰ کیلو ولت بر سانتیمتر گردد با پدیده کرونا مواجه خواهیم شد ومیدان الکتریکی در نزدیکی ماده رسانا می‌تواند به حدی متمرکز شود که هوای مجاور خود را یونیزه نماید.

این مسئله می‌تواند منجر به تخلیه جزئی انرژی الکتریکی شود، که به آن کرونا می‌گویند.

عوامل تشکیل پدیده کرونا

اگر بخواهیم از دید دیگر به کرونا نگاه کنیم میتوانیم بگوییم

هوا بعنوان مهمترین عایق در اطراف تجهیزات فشار قوی و خطوط انتقال نیروی برق متشکل ازمولکولهای O2 و یا N2 (نیتروژن و اکسیژن) غیر پلاریزه میباشد که در حالت عادی میدانهای الکتریکی ناشی ازتجهیزات تاثیری بر آنها ندارد.

اما الکترونهای آزاد هوا تحت تاثیر میدان الکتریکی تجهیزات فشارقوی دارای حرکت رفت وبرگشتی میشوند و افزایش شدت میدان الکتریکی اعمال شده به هوا نیز از حدود ٣٠ کیلو ولت بر سانتیمتر باعث افزایش انرژی الکترونهای آزاد و برخورد بیشتر الکترونها با یکدیگر میشود و در نتیجه الکترونهای مثبت و منفی بیشتری تولید میگردد. بدین نحو مولکولهای هوا یونیزه و یونهای مثبت تولیدی باعث تشکیل گاز ازن میشوند. ازن تشکیل شده دارای بوی تندی بوده و موجب خرابی مولکولهای لاستیک و کائوچوی طبیعی میشود.

همچنین در صورت وجود رطوبت، اسید نیتریک تشکیل میگردد که اسید مذکور یکی از مهمترین عوامل ایجاد خوردگی در فلزات میباشد. یونیزاسیون هوا بشرح فوق همراه با تخلیه الکتریکی ناقص در اطراف هادی فشار قوی که در اثر عدم یکنواختی میدان های الکتریکی ایجاد میشود و با تولید اشعه ماوراء بنفش نیز همراه است را کرونا (Corona) مینامیم که در صورت ماندگاری طولانی آن برروی تجهیزات فشار قوی و خطوط انتقال نیرو موجب تخریب بیشتر سـطح عـایقـها (مـقره ها)، هادیها، یونیزاسیون روز افزون مولکولهای هوا و درنتیجه شکست عایقی هوا میگردد.

به هاله نور ایجاد شده در اطراف هادی ابر کرونا گفته میشود که اندازه آن میتواند با توجه به شرایط آب و هوایی و... متفاوت باشد و گاه ممکن است در خطوط انتقال فشار قوی ابر کرونا در اطراف دو هادی مجاور آنقدر گسترش یابد که موجب اتصال فاز به فاز گردد که طبیعتا موجب عملکرد رله های حفاظتی و تریپ (Trip) خط میشود.

ظهور پدیده کرونا در خطوط فشار قوی انتقال نیرو یک امر بدیهی و غیر قابل اجتناب است. این پدیده معمولا در خطوط با سطح ولتاژ انتقال کمتر از 230 کیلو ولت چندان مشکلی ایجاد نمیکند و فقط بخشی از تلفات سیستم را رقم میزند ولی در خطوط با بیش از ولتاژ 230 کیلو ولت ظهور کرونا باعث مشکلات فراوان میشود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی