به وبلاگ مهندسی برق خوش آمدید

الکتروتکنیک و مهندسی برق

دانلود کاملاً رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و... در فایل پاورپوینت ، ورد و پی دی اف

الکتروتکنیک و مهندسی برق

دانلود کاملاً رایگان کتب ، جزوات ، پروژه و... در فایل پاورپوینت ، ورد و پی دی اف

الکتروتکنیک و مهندسی برق

مهندسی برق وبلاگی است با محوریت موضوعات مرتبط با رشته الکتروتکنیک، مهندسی برق و سایر موضوعات مرتبط با این حوزه و هدف اصلی آن اشتراک گزاری اطلاعات و آشنایی بیشتر شما عزیزان با این موضوعات می‌باشد.

تبلیغات
AliRaei10 AliRaei10 AliRaei10"
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۵، ۲۱:۴۹ - j
    خوب

روش های اندازه گیری حرارت (سنسور های حرارتی)

چرا سنسور های حرارت را بکار می بریم؟

 

در پروسه کنترل، ثبت، اندازه گیری، و نمایش حرارت یک سیستم یا شئ اختلاف بسیاری زیادی بین مفاهیم "سنسور حرارت" و "اندازه گیری حرارت" وجود دارد. یک دماسنج جیوه ای معمولی می تواند به آسانی برای اندازه گیری دمای اتاق، یک مایع و ... مورد استفاده قرار گیرد، در حالیکه از آن نمی توان برای ثبت و کنترل دمای محیط یا شئ مورد اندازه گیری استفاده نمود. متقابلاً یک سنسور گرما نمی تواند برای نشان دادن دمای محیطی که در آن قرار گرفته شده است بتنهایی مورد استفاده قرار گیرد. سنسورهای حرارت را میتوان بطور کلی به دو گروه تماسی و غیر تماسی تقسیم کرد.

سنسور تماسی یا Contact Sensor برای اندازه گیری دمای محیط در واقع دمای خودش را اندازه گیری می کند. با تماس این سنسور به شئ تحت کنترل یا قرار گرفتن آن در محیط تحت اندازه گیری، تعادل گرمایی بین سنسور و محیط ایجاد میشود. در این حالت جریان گرما یا Heat Flow بین محیط و سنسور وجود ندارد.

در سنسورهای حرارتی غیر تماسی آنچه سنجیده می شود توان حرارتی مادون قرمز یا نوری متصاعد شده ای است که از یک سطح ( یا جسم) با مساحت (یا حجم) مشخص یا قابل محاسبه دریافت می گردد.

علاوه بر این، روشهای پیشرفته ترموگرافی با تصویر برداری از اجسام و تجزیه و تحلیل تصاویر دریافتی که قادر به اندازه گیری دقیق دمای اجزای مختلف جسم است نیز در زمره سنسورهای حرارتی غیر تماسی قرار میگیرد.

سنسورهای حرارتی تماسی تنوع و فراوانی بسیار بیشتری نسبت به نوع غیر تماسی دارند.

این سنسورها شامل: انواع ترموکوپلها TC، مقاومتهای RTD و PRT، ترمیستورها، بی متالها، ترمومترهای شیشه ای، ترمو ولها، و انواع نیمه هادی شامل دیود، ترانزیستور و آی سی های اندازه گیری و کنترل دما هستند.

علاوه بر موارد فوق می توان به میکرو ترموفیوزها و محافظهای حرارتی نیمه هادی نیز اشاره کرد. یک قطع کننده حرارتی از نوع ترموفیوز در بسیاری از مدارهای مجتمع مدرن، مادربوردها، و سیستمهای پیشرفته الکترونیکی باعث بالاتر رفتن حفاظت چیپها، CPU ها و سایر اجزای گران قیمت آنها در برابر دمای بالا میشود.

  • ali10

سنسور حرارتی

نظرات (۲)

Aniaatssa es stimmt alles. genau so fuhle ich mich.aber wo hin sollich gehen?wir haben zusamen wohnung gekauft und ich muss auch für die schulden grade stehen und ein kleinen sohn habe ich auch.also was soll ich tun?
سلام ؛

این مطلبتم با حال بود ، خوشحال می شم از آخرین پست سایت من هم دیدن کنی

عنوان مطلب : شهرهایی که ندارند !


خوشحال می شم نظرت را راجع به این مطلب بدونم .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی